Pages

Khamis, 13 Mei 2010

HINDARI KEJAHATAN DENGAN KUKU


Islam yang syumul dan indah ini apabila diamalkan menepati Al Qura'an dan Sunnah memberikan kelebihan besar kepada kita. Allah akan melimpahkan pahala yang tak ternilai di akhirat .Malah di dunia ini pun akan dikurniakan kelebihan jika diamalkan dengan niat beribadah walau sekecil manapun amalan itu. Syaratnya kita memahami dengan ilmu bahawa sesuatu amalan itu sama ada syariat atau adat. Justeru memotong kuku pun sebenarnya suatu ibadah yang disyariatkan. Renungi Hadis berikut dan mari kita amalkan bersama:

عن عائشه قالت : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : من قلم أظفاره يوم الجمعة وقي من السوء الى مثلها
Maksud: Daripada Aisyah katanya,Rasululllah (s.a.w.) bersabda: "Sesiapa yang memotong kukunya pada hari Jumaat nescaya dipelihara ia daripada kejahatan sampailah kepada hari Jumaat berikutnya."( Riwayat Al Tabrani dalam Al-Awsath)
Subhanallah,tidakkah kejahatan itu kebanyakannya datang dari manusia dan syaitan?Tidakkah kuku yang tidak terurus itu antara tempat kesukaan dan boleh menjadi pintu masuk syaitan ? Fikirkan ! Dalam sebuah hadis lain Sabda Rasul (s.a.w) bermaksud:
"Barangsiapa berkehendak diamankan dia daripada papa dan mengadu hal daripada sakit mata dan kena sopak dan gila hendaklah dikerat kuku dengan menyelangi jarinya iaitu tangan kanan atas tertib huruf خوابس".
Maksudnya dimulakan memotong kuku bermula jari kelingking tangan kanan kemudiannya diikuti berselang seperti gambar di atas. Manakala kuku kaki pula (gambar di bawah)dipotong mulai jari kelingking kaki kanan berurutan hingga jari kelingking kaki kiri. Itulah amalan seperti diterangkan Al Imam Ahmad menjelaskan maksud hadis tersebut. Wallahua'lam.





0 ulasan:

Catat Ulasan