Khamis, 20 Januari 2011

TIP ELAK GANGGUAN

Kelalaian mengingati Allah mendedahkan kita kepada musibah. Justeru amalan yang dicadangkan di bawah amat wajar dipraktikkan . Paling utama khasadkan amalan ini sebagai amalan semata-mata mendekatkan diri kepada Allah .Insya Allah anda akan merasai kelebihannya.

1. Dari Ibn Hibban,Nabi S.A.W bersabda: "Hamba-hamba Allah yang membaca doa ini pada waktu pagi dan petang TIGA KALI ,tiada apa jua kesakitan yang akan dialaminya"
بسم الله الذي لايضرمع اسمه شيءفي الارض ولافي السماء وهو السميع العليم

"Dengan nama Allah yang dengan namanya tiada sesuatu pun baik di bumi mahu pun di langit dapat memberi bencana dan Dia maha mendengar lagi maha mengetahui"

2. Dari Bukhari,Muslim dan Malik diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang membaca ayat ini seratus kali sehari,pahalanya seperti memerdekakan sepuluh orang hamba,seratus kebajikan dituliskan untuknya dan seratus keburukan dibuang darinya dan menjadi benteng dari gangguan syaitan sepanjang hari" Ayat yang dimaksudkan ialah zikir:

لااله الاالله وحده لاشريك له
له الملك وله الحمد يحيي ويميت
وهو على كل شئ قدير


Mari amalkan bersama secara istiqamah,mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan orang-orang yang sentiasa mengingati (zikir)Allah.Allah berfirman dalam Surah Ar-Ra'd ayat : 28 bermaksud: "Orang yang beriman dan hati mereka tenteram dengan mengingati Allah (zikrullah),ingatlah hanya dengan mengingati Allah ,hati menjadi tenteram".
Yakinlah bahawa ketenteraman hati membawa keceriaan hidup yang penuh dengan kenikmatan ,kesihatan , kelapangan mental serta kemantapan fizikal dan spiritual.
Allahu Akbar...Wallahu Aklam.

0 ulasan:

Catat Ulasan