Pages

Isnin, 27 September 2010

MERAWAT GANGGUAN JIN SAKA

Seorang kenalan lelaki datang ke rumah dan memohon untuk saya membantu merawat ibu mertuanya yang berusia sekitar tujuh puluhan. Katanya dia mengalami kesakitan bahagian saraf pinggang hingga ke kaki sejak 5 tahun lalu.Apa yang mengecewakan rawatan di Kinik Pakar berdekatan tidak mendatangkan sebarang hasil. Malah kesakitan semakin ketara sejak akhir-akhir ini. Katanya seorang perawat (Muallij) yang pernah mereka temui mengatakan ibu mertuanya ada gangguan makhluk halus. Rawatan susulan terhenti memandangkan perawat itu jauh di Pantai Timur.Pada pertemuan pertama itu saya katakan InsyaAllah semuanya boleh berlaku dengan izin Allah. Oleh sebab pesakit tidak hadir maka dirukyah ringkas pada sebotol air yang dibawa oleh kenalan itu untuk disapu dan diminum sendiri oleh pesakit di rumah.

Beberapa hari selepas itu lelaki tesebut membawa ibu mertuanya untuk rawatan susulan setelah katanya sejak menggunakan air rawatan dahulu kesakitan agak
berkurangan.Hadir bersama ialah isterinya sendiri.Scan secara rukyah yang dilakukan ternyata ada gegaran kuat di bahagian kaki yang sakit itu.Malah makhluk pengganggu tersebut telah menggoncang anggota lain dan hampir kerasukan.Memandang usia lanjut pesakit dan keuzuran yang dialami maka dialog anggota kaki sahaja yang digunakan.Hasil dialog tanpa suara itu ternyata makhluk itu ialah Jin Saka keturunan. Ayat-ayat pemanas dan pelemah yang dibaca akhirnya mampu menundukkan Jin tersebut untuk keluar dengan izin Allah. Selesai sahaja rawatan si pesakit mengatakan dia agak selesa dan mampu bangun dan berjalan sendiri tidak seperti ketika sampai tadi yang dipapah oleh si anak dan menantunya.Dalam perbualan selepas itu anak perempuannya mengatakan jantungnya bergetar ketika ibunya dirawat dan memohon izin untuk dirawat bersama pada hari yang lain.

Seminggu selepas itu ketiga-tiga mereka datang semula seperti yang dijanjikan.
Ibu mertuanya mengatakan masalah kesakitannya telah tiada .Scan yang dibuat ternytaa tiada tanda-tanda kehadiran makhluk itu lagi.Tiba giliran si anak perempuan setelah dibacakan ayat-ayat pengesan, pemanas dan pelemah tiba-tiba terus kerasukan. Dalam keadaan kedua-dua bahu yang bergoyang dan bergetaran dialog pun bermula.

S: "Kamu JIN saka ?"
JIN: Angguk kepala.
S: "Kamu JIN sihir ? "
JIN: Juga dia anggukkan kepala .
S: "Jika kamu tidak bercakap benar dengan izin Allah ayat-ayat yang telah
dibaca dan akan terus dibaca mampu memanaskan kamu sejuta kali ganda! Apa
kamu ni Jin saka dan pada masa yang sama adalah Jin Sihir ? (Rukyah dibaca)
JIN: Terus mengangguk-angguk kepala berkali-kali.
S :" Benarkah kamu yang mengganggu dan menyakitkan ibunya sejak 5 tahun lalu?"
JIN: Dengan sungguh-sungguh menganggukkan kepala.
S : Kamu Jin saka kafir ?
JIN : Diam
S : Kamu JIN Islam ?
JIN : Mengangguk-angguk kepala.

Setelah didakwah dan dinyatakan pembalasan neraka dan kepedihan azabnya kelihatan pesakit mengalirkan air mata.Ringkas cerita JIN itu setuju dikeluarkan setelah dengan suara yang jelas mengikut perbaharui syahadah serta istighfar dan berjanji tidak mengulangi kesalahan itu lagi. Semuanya dengan izin Allah dan mudah mudahan Allah kembalikan kesihatan si ibu dan anaknya tadi.Ketika memuhasabah diri mengenang peristiwa di atas ada panduan yang bermakna untuk kita:

- Pesakit perlu bersabar dan tidak berputus asa mencari penawar serta penuh yakin hanya Allah yang memulihkan segala-galanya.Kekuatan,keimanan dan keyakinan kepada Allah memudahkan usaha perawatan secara Islam.

- Jika pesakit ada gangguan Jin sebaiknya ahli keluarga lain yang mempunyai gejala yang serupa hadir bersama ketika proses rawatan Islam dilaksanakan.Jin saka biasanya boleh berpindah kepada ahli keluarga lain untuk menyembunyikan dirinya.

- Benarlah bahawa HARAM hukumnya bersahabat dengan golongan JIN kerana akibat buruknya manusialah yang akan merasainya dengan pelbagai masalah kesihatan yang tak tertanggung malah dengan ketentuan Allah membawa maut.Semoga Allah lindungi kita dan penyerahan dan pergantungan kita hanya pada Allah Azza Wajalla.
-

0 ulasan:

Catat Ulasan