Rabu, 30 Jun 2010

HELLO....dah dekat setahun tak tidur !!

Kali ini kita berkongsi maklumat tentang gejala penyakit TIDAK DAPAT TIDUR . Dalam ilmu perubatan moden disebut INSOMNIA. Kebanyakan pengamal perubatan alternatf berpendapat ianya bukanlah penyakit tetapi merupakan gejala penyakit lain yang dihidapi pesakit.Oleh itu jika penyakit sebenar itu dapat dikesan maka ianya memudahkan perawat memberikan dos sebenar dan diamalkan doa-doa yang dianjurkan Nabi s.a.w.

Rupanya dalam keceriaan wajah ramai juga pesakit yang mengadu menghadapi gejala tersebut. Ada yang memaklumkan tidak dapat tidur hampir setahun lamanya. MasyaAllah… bagi yang tidak sebegitu kita harus sentiasa bersyukur malah banyakkan sujud syukur atas nikmat tidur yang Allah kurniakan kepada kita selama ini.Berdasarkan sedikit pengalaman didapati pesakit kembali normal apabila penyakit sebenar dapat dikesan dalam tubuh pesakit. Penyakit itu tiada lain kecuali “gangguan” jin jahat laknatullah ini sahaja. Apabila “makhluk perusak” ini keluar dan pesakit mengamalkan doa-doa yang dibekalkan Alhamdulillah kebanyakannya memaklumkan mereka kembali dapat tidur secara normal dengan izin Allah. Ada pesakit yang bertambah serius kesihatan mereka apabila hanya ‘terpaksa’ ditidurkan dengan pil tidur semata-mata.

Dalam Ilmu Perubatan Islam rupanya antara ‘Pil’ mujarab ialah doa-doa yang diajarkan Nabi s.a.w. Ibn Majah meriwayatkan sebuah hadis dari kumpulan hadis riwayat Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda bermaksud:

“Barangsiapa tidak meminta kepada Allah,Allah murka kepadanya”.

Justeru perawat juga apabila diminta bantuan ,tiada lain yang utama melainkan hanya berdoa kepada Allah untuk penyembuhan kepada pesakit.

Ibn Qayyim Al Jauziyyah pakar perubatan Islam ( 597H – 1201 H ) dalam kitabnya (Penyakit dan penawarnya Jilid 1-terjemahan) menyatakan:

“Apabila doa lebih kuat,musibah dapat ditolak”.

Jika gejala di atas melanda kita atau sesiapa sahaja maka marilah kita mengamalkan doa berdasarkan hadis di bawah sebelum tidur :

DOA : 1

عن بريدة قال شكا خالد الى النبي صلى الله عليه وسلم فقال يا رسول الله

ما انام الليل من الأرق فقال النبي صلى الله عليه وسلم: اذا اويت الى فراشك فقل:

اللهم رب السموات السبع وما اظلت ورب الأرضين وما اقلت ورب الشياطين

وما اضلت كن لى جارا من شر خلقك كلهم جميعا ان يفرط علي احد منهم

او يبغي علي عز جارك وجل ثناؤك ولا اله غيرك ( رواه الترميزي)

Dari Buraidah ia berkata: Khalid telah mengadu kepada Rasulullah s.a.w. tentang penyakit yang dideritainya ,ia berkata: Ya Rasulullah,saya tidak dapat tidur sepanjang malam kerana sukar lena. Maka Nabi s.a.w. bersabda: Jika engkau hendak berbaring di tempat tidurmu maka ucapkanlah: “ Ya Allah pengatur langit yang tujuh beserta segala yang dinaunginya ,pengatur lapisan bumi serta segala yang dikeluarkannya,pengatur syaitan serta segala yang disesatkannya .Jadilah Engkau pelindungku dari segala kejahatan makhlukmu itu semua, agar engkau sia-siakan usaha mereka dan tuntutan mereka terhadapku. Maha perkasa perlindunganmu ,maha besar pujian untukmu dan tiada Tuhan selain Engkau”. ( H.R. Turmudzi)

DOA: 2

Bila anda sukar tidur, mungkin kerana fikiran anda sedang terganggu, bacalah doa ini:

Dari Zaid bin Thabit, beliau mengadu kepada Rasulullah s.a.w.”Wahai Rasulullah penyakit ‘tidak tidur ‘mengenai saya” maka sabda Nabi saw:

اللهم قد غارت النجوم وهدأت العيون وانت حي قيوم لا تأخذه سنة ولا نوم

يا حى يا قيوم اهدئ ليلى وانم عينى

Ertinya:

"Ya Allah, sunyilah semua bintang dan tenanglah semua mata. Dan Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri. Tuhan tidak mengantuk dan tidak tidur. Wahai Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri. Tenangkanlah malamku ini dan tidurlah mataku".

Bercerita Zaid bin Tsabit kemudiannya ‘aku pun membacanya dan Allah azza wajalla menghilangkan penyakit tidak tidur dari saya’.

(Riwayat Ibnu Sunni dan Tabarani)

Selamat mencuba – Insya Allah. Wallahu Aklam.

0 ulasan:

Catat Ulasan