Rabu, 28 April 2010

KISAH JIN ISLAM

Islam bukan sahaja untuk manusia malah golongan Jin juga adalah makhluk yang terkena syariat yang mulia ini.Kedua-dua golongan iaitu manusia dan Jin perlu mematuhi syariat Islam ini sepenuhnya semasa di dunia ini dan akan dipersoalkan oleh Allah di akhirat kelak. Allah berfirman:
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepada aku" Surah Adz-Dzaariyaat: 56.
Seperti juga manusia golongan jin juga ada yang beriman malah ada yang solih lagi alim. Sebaliknya ada juga di kalangan mereka yang derhaka,kafir lagi jahat dan amat tidak senang dengan manusia yang beriman dengan Islam. Oleh sebab itu adalah menjadi tanggungjawab orang Islam untuk sentiasa nasihat menasihati sesama Insan muslim agar sentiasa berpegang teguh dengan syariat Islam . Malah jika manusia yang berkemampuan golongan jin juga perlu didakwahkan agar tidak menyakiti manusia dan yang kafir pula boleh ditawarkan Islam kepada mereka.
Isu berdakwah kepada golongan jin bukanlah perkara anih. Malah Rasulullah s.a.w. sendiri seperti yang diriwayatkan oleh Al-Fakihi bahawa baginda pernah dicabar oleh golongan Jin membuktikan kenabian baginda dan kebenaran syariat Islam. Ketika itu baginda berada di sebuah masjid di Mekah .Maka Rasulullah s.a.w. membuktikannya dengan mukjizat Allah baginda mengarahkan sepohon pokok di seberang jalan bergerak dan golongan jin tergamam melihat pokok yang diarahkan nabi itu tercabut akarnya dan bergerak mematuhi panggilan nabi hingga hadir di hadapannya .Kemudian apabila diarahkan kembali maka pokok itu pun bergerak ke tempat asalnya. Diriwayatkan peristiwa itu menyebabkan segolongan jin tadi telah memeluk Islam dan membai'ah Nabi s.a.w. Tempat pokok itu kini dikenali Masjid Syajarah dan tempat nabi bertemu golongan jin tersebut dinamakan Masjid Al Jin yang boleh dilihat hingga kini.

0 ulasan:

Catat Ulasan