Ahad, 11 April 2010

PENGALAMAN GANGGUAN JIN

Sesungguhnya hidup kita tidak sunyi dari ujian dan dugaan. Susah ,senang,sakit dan derita yang dialami adalah penuh hikmah dan ilmu yang bermakna. Keluarga penulis sendiri pernah dirasuk makhluk halus ketika dalam pantang sehingga bayinya hampir dibelasahnya. Adik ipar pula pada suatu ketika diresapi Jin hampir 3 bulan lamanya. Anggotanya kaku sama sekali sehingga makan minum perlu disuapkan ketika di rumah tetapi disahkan sihat bila berjumpa doktor di klinik.Situasi sebegini bukan sahaja menakutkan malah kesengsaraan pesakit turut dirasai ahli keluarga yang terdekat dan memberikan kesan psikologi yang memeningkan semua. Alhamdulillah berkat kesabaran semua, seorang perawat yang ada pertalian keluarga , berbekalkan Ayat-ayat Allah dan Rukyah dengan izin Allah mereka dapat dipulihkan . Teknik bakar besinya mampu menewaskan Jin dengan sekali tikaman sahaja . Peristiwa ini berlalu lebih 20 tahun yang lalu. Kini Muallij itu telah pergi menyahut panggilan Ilahi . Penulis hanya sempat diizinkan sedikit sahaja oleh beliau dengan ilmu Allah tersebut.
Peristiwa tersebut menyedarkan bahawa kita sentiasa diuji. Sebagai pesakit sifat sabar dengan dugaan dan terus memohon pertolongan Allah adalah antara ubat mujarrab untuk kesembuhan.
Benarlah kata-kata Imam Al Ghazali dalam kitabnya Mukasyafah Al Qulub:
"Sesungguhnya bala merupakan pelita bagi yang arif,menyedarkan orang yang murtad,memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lalai.Tidak seorang pun akan merasai manisnya Iman sebelum dia ditimpa bala,redha dan bersabar".
Semoga para perawat(Muallij) tergolong dalam orang yang arif lagi mukmin bersama pesakit yang sentiasa redho dan sabar dengan dugaan mampu melalui ujian Allah.Renungi Firman Allah:
" Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kadar kesanggupannya"
Al Baqarah: 286.



0 ulasan:

Catat Ulasan